Fermenterade grönsaker och lufttorkat sidfläsk på kinesiska – mer exakt Schezuan

Syrade grönsaker finns i nästan alla former i det kinesiska köket. Så även i Schezuan (bäst fördjupning runt detta erbjuder Fuchsia Danlup i Land of Plenty). Krispiga, syrade grönsaker som fermenterats i risvin (ve Livsmedelsverket som tvingar mig att göra eget risvin till matlagning), brunt socker, schezuanpeppar, ingefära, kanelstång, stjärnanis. Ja och 2.5 % jodfritt salt och vatten för fermenteringen.
Det här är en kryddmix som passar alla grönsaker jag provat så här långt men jag är särskilt förtjust i jordärtskockor. Jag fermenterade dem utan lock men med ett tunt tyg som skydd. Dofterna från hela fermenteringsprocessen var ljuvliga. Nu är just jordärtskockor särskilt vänliga att fermentera men kryddorna. Wow. Jordärtskockorna finns inte på bild men blomkålen fanns (brevid fermenterade citroner). Det här är mjölksyrade grönsaker som jag vill ha hemma. Jämt.

schezuankryddad blomkål

För att jämföra smak och kryddblandningar så har jag även testat originalet. Eller så nära ett original vakuumpackade fermenterade grönsaker hittransporterade från Kina kan vara. Vackra är de inte – de liknar mer aliens i vakuupack. Det är hela salladskålshuvuden (eller är det senapskål?) som pressats ihop i påsen.
Hakka Pickles
Kål, vatten. salt, galanga.

Krispiga, smakrika och jag hade gissat på senapsfrön också men innehållsförteckningen anger enbart galanga (därav misstanken om att det är senapskål). Oväntad mjuk smak.
Saltad kinesisk kål på tallrik
Lite bläckfisk-känsla men jag ska definitivt testa att fermentera hela huvuden av salladskål. Trixet kommer att vara att hitta KRAV-kål som inte är sönderbehandlad (är grönsakerna stendöda på ytan så är de i det närmaste omöjliga att fermentera).

Riktigt god schezuanmat kräver också fermenterade bönor. Mjuka, fuktiga, salta svarta bönor med en distinkt jordig smak. Goda som de är.
svarta fermenterade bönor

Jag har inte kommit så långt i mitt fermenterande att jag fermenterar bönorna. Jag håller mig till mjölksyrebakterier än så länge.  De kommer istället i en knallgul burk.
svarta fermenterade bönor i burk
(svarta bönor, vatten, salt, ingefära)

Jag har också sidfäsk som är lufttorkat med schezuankryddning. En testbit som passar till kål, bönor, ris och grönsaker. Den är gjord på samma sätt som en italiensk pancetta men har istället kryddats med klassiska schezuankryddor. Rostad schezuanpeppar räcker långt.
Redo för lite matlagning.

10 responses to “Fermenterade grönsaker och lufttorkat sidfläsk på kinesiska – mer exakt Schezuan

  1. Tack för inspiration till vad jag ska göra med min enorma skörd av jordärtskockor. Ja, tack för all inspiration gällande all matlagning.

  2. Tack! Jordärtskockor är fenomenala. Jag gillar att de håller sig så krispiga och kan bära en stor variation av kryddor.

    • Va kul, då har jag att göra kommande vecka.
      I vilka proportioner har du i risvin, socker odyl i förhållande till mängd grönsaker?

      • Inga stora mängder alls – vill ju inte störa fermenteringen. Har inte mätt upp hur mycket utan bara hällt i en skvätt och smakat av allteftersom så att det blir en god ”dressing” till grönsakerna.

  3. Då var det bara risvinet som ska införskaffas. Ska bli mycket spännande.

  4. Vart har du köpt bönorna :)?

    • I nån av ”hötorgsbutikerna” som säljer asiatisk mat. Vet inte exakt eftersom en kompis köpte just den här burken. Finns ju 3-4 butiker i kvarteret. Gissar att den stora kinesiska matbutiken vid en av nedgångarna vid T-bana Hötorget har den.

  5. Bönorna i gula burken hittade vi hos HongKong Trading på Olofsgatan i Stockholm. Vi tycker att de är både godare och lättare att hantera än de som är vacuumpackade.

Kommentera

