Fermenterade morötter med sydindisk kryddning

Kryddintensiva morötter och ”sås” som drar igång en seriöst indisk middag med fler indiska rätter eller en enkel och inte helt genomtänkt måltid med antydan till indisk prägel. Kryddkombinationen är klassisk och nästa magisk efter två veckor av smaktillväxt. ”Perfekt” för att citera Jasmine som är indien-matexpert och mitt smakfacit för indiska smakkombinationer.

Morötter ät tacksamma att mjölksyra. Det är enkelt att få tag på ett kilo KRAV-morötter och de hoppar oftast igång utan extra värme (som till KRAV-citroner) eller extra tillförsel av mjölksyrebakterier (som till KRAV-chili). De är goda med bara salt eller med blandade kryddor. En påse svart te är bra att lägga med i fermenteringen så att det inte slutar som morotsmos.
Morötterna är tvättade men inte skalade. Vattnet är uppkokat och avsvalnat. Saltet är jodfritt.

De här morötterna startade jag upp när jag hade hade annan indisk matlagning igång. Dvs alla kryddor framme. Jag använde här saltlakemetoden och inte nån av de indiska metoderna med sesam- eller senapsolja (nästa steg!).

indiska morötter1 kg morötter
1 tsk hela gula senapsfrön
1 tsk chilifrön
2 tsk gurkmeja
2 vitlöksklyftor
2 tsk hela bockhornsklöver
2.5 % salt av vikten morötter

Man kan använda ner till 1.5 % salt om man tycker det är för salt med 2.5 %. Jag startar lågt eftersom jag inte är någon saltentusiast och smakar av under de tre första dagarna. Jag tillför kryddor också om balansen inte är rätt.
Smaken utvecklas och ändras under hela fermenteringen.  Morötterna kan ätas med glädje från dag 3 men utvecklas under fyra veckor för att därefter ”stanna” av.

2 responses to “Fermenterade morötter med sydindisk kryddning

  1. Jag testade att göra dessa för två veckor sen, och dom har stått framme i rumstemperatur sen dess, gjorde precis på samma sätt som mina vanliga, okryddade morötter. Idag öppnade jag och provsmakade, men jag känner knappt av kryddningen alls. Kryddorna har hela tiden legat på botten (och jag provsmakar ju från toppen) men jag tänkte att smakerna nog skulle sprida sig ändå? Behöver jag röra runt kryddorna mer? Idag åkte burken in i kylen!

    • Konstigt. Hur mycket kryddor hade du i? Var kryddorna färska? Hur tätt hade du packat morötterna? Om jag inte använder saltlag så rör jag runt kryddorna innan morötterna packas och om jag använder saltlag så rör sig ju kryddorna under fermenteringen. Jag har aldrig stött på ditt problem med kryddor utan det har snarare varit det omvända där kryddsmakerna exploderar av fermenteringen och det hela har blivit lite för intensivt. Hoppas det löser sig!

Kommentera

