Malaysisk inläggning av blandade grönsaker

Rubriken borde kanske vara – den godaste och enklaste inläggningen jag någonsin gjort. Där kryddorna fungerar så fint ihop med grönsakerna att jag önskar att jag började med det här för länge sen. Men det skulle bli både för långt och egentligen inte säga tillräckligt mycket det heller.

Bollade kryddmixen helt kort med http://asiatiskasmaker.wordpress.com/ och fick tummen upp. (Skulle senapsfrö vara med eller inte). Jasmine tycker lika mycket om den här inläggningen som jag. Vi äter den till lufttorkat kött, ihop med färska grönsaker, till grillat (både kött och grönsaker), till korv, ja till lite vad som helst.

malaysia bland öppen burk

Jag gillar det här sättet att bevara grönsaker för att det är enkelt och gör att jag har en stor ättiksflaska full med färdig lag stående i kylskåpet – så när en väl rengjord glasburk är fylld med dagens överflöd så fyller jag på med lag, märker upp burken och är klar. En färdigmixad lag håller åtminstone en månad i kylskåpet men antagligen längre – har inte testat. Jag provade att ha i några auberginebitar som var över men det behöver ni inte upprepa eftersom de inte fick någon god konsistens. Alls. I övrigt har jag inte ”misslyckats” med någon grönsak. Jag har gjort både blandburkar och burkar fyllda med bara en grönsak, tex sockerärtor.

malaysia bland en burk

1 kg hackade grönsaker fyller upp nästan 2 liter och jag använder 4 stycken 0.5 liters burkar.
Grönsakerna hackas så de blir vackra och lagom små snacksbitar. Allt läggs i en skål och de täcks och blandas in med rejält med salt (100 gram) och täcks med en tyngd och en handduk. De ska stå svalt över natten (minst 8 timmar) och sköljs sen om och om tills de har en god sälta.

Lagen görs samtidig som grönsakerna hackas så att den hinner svalna och stå till sig innan den hälls över grönsakerna. Om grönsakerna  täckts helt med lag så håller de längre. Jag fyller ibland en liten plastpåse med vatten och knyter igen så att inga grönsaksbitar ligger och flyter i ytan.

Rosta kryddorna i en stekpanna med lite olja (inte olivolja, tex solros) på medelvärme – börja med 1 tsk senapsfrön och fortsätt sen med 1 tsk mald tumeric (köpt på Taj Mahal, Stockholm), 1 tsk chilipulver . När de fått färg så lägg i 3-4 finhackade vitlökar och 3 cm ingefära skuren i tunna skivor. Stek alltihop en kort stund till och häll över kryddorna i en kastrull. Häll på 1 liter ättiksprit och 500 gram socker och koka sakta upp under omrörning och låt det koka i några minuter. Lägg i ett citrongräs delat i fyra bitar (en för varje burk), 4 limeblad. Låt lagen svalna och ställ in den i kylen tills det är dax att fylla på lag ovanpå de ursköljda grönsakerna.

Den här inläggningen håller minst sex månader i kylskåp.

malaysiainläggning bland flera burkar

Kommentera

