Doften av svamp, jord och nötter, dvs en tempehomgång som står å växer i ugnen

Doften av svamp, jord och nötter, dvs en tempehomgång som står å växer i ugnen. Skön doft att vakna till. Runt 30 grader från ugnslampan. Jag använder kortfermenterade kikärtor, rött å vitt ris. Linser. Lite sesamfrö. Tillsammans med svamsporerna så genererar de nu egen värme. Imorgon är de klara. (Lite linser får åka med de också även om de är lite för kladdiga när de är nykokta – de kompenseras av det underkokta riset.)

De kommer grillas, stekas, marineras (salt, vitlök, korianderfrön i en pasta). Ätas till frukost eller middag. Såklart funkar alla indonesiska kryddor men tempeh är snällt och kan kryddas med det man gillar och ätas i bitar eller i grytor.

Ja jag var ju både vegetarian och vegan i 20 år innan jag började äta vilt- och KRAV-kött för några år sen. Så det här är en återblick i gamla mattider. Å alla gamla och nyblivna vegovänner blir glada över att vi kan sommargrilla nåt riktigt gott vego åt dem å övriga – å gott kött åt dem som vill äta det. Dessutom är det skönt å lätt att ha tempehbitar i frysen för all möjlig matlagning där lite goda proteiner behövs. Till lite wokade sommargrönsaker. Till bakad potatis. Internet är numera fyllt med tempehrecept och ideer om vad man kan göra med det. Jag gillar att marinera dem innan de steks. De tinar snabbt och kan läggas halvtinade i sina kryddor en stund. Jag har olika kryddmixer som jag blandad ihop själv och som jag strör över tempehbitarna när de tinar på en tallrik.

Kvar på testlistan finns att blanda i kryddor i mixen samtidigt som sporerna rörs i. Tex salt, korianderfrö, vitlök. Gissar att chili och andra kryddor som normalt används för att fördröja nedbrytning kan röra till det. Men återstår att se.

Jag blötlade fyra sorter (generarar disk men blir gott) av gryn och ärtor. De ska delas å skalen ska bort (så en maskin att dela torra ärtor med står på önskelistan) så att mycelet senare ska kunna äta och växa lättare. Detta kan göras för hand genom lite klämmande och rörande när de legat i blöt ca 12-15 timmar. Jag låter dem snabbfermentera lite med varsin skvätt av fermenterade dillgurkor i blötläggningsvattnet.

Kokas utan att koka helt klart (halvklara – så det går att bita genom dem) Blandar i halvkokt rött å vitt ris med kikärtor och linser som får suga upp extra vätska. Skalade sesamfrön rörs också ner å blandningen får svalna till kroppstemperatur 37 grader. Jag gillar blandade mixer men här kan man göra som man vill å beroende på vad som finns i skafferiet. Sporerna växer glatt i det mesta. I Sverige är tempeh gjord på gula ärtor populärt (finns skalade och delade gula ärtor att köpa så det än nog det allra lättaste och snabbaste om man vill göra snabbtempeh). Gissar att vi är mer vana vid smaken på gula ärtor jämfört med sojabönor som kan vara lite beska. Men gula ärtor odlas ju också mer lokalt och det kan ju vara ett viktigt motiv det med. Jordnötter, svarta bönor, kidneybönor, solrosfrön (lite krossas, läggs ej i blöt), vete, råg, korn, havre, grovt ris (mixas kort med mixerstav), bulgur  mfl. Man kan rosta sesamfröna för annan smak och minska mängden eventuella bakterier.

Här är de nykokta, nyblandade och alldeles för blöta. De måste vändas och torka. Dock i max 20 minuter.
bild (16)

Vid strax under 37 grader så rörs tempehsporerna ner i röran. Blanda noga å rör som 17. Minst en minut säger Tempeh.info där jag köpt mina sporer. 1 tsk per 500 gram torra gryn. Ungefär.
bild (18)

Jag använde potatisstickan och gjorde hål varje centimeter genom alla fyra 3-liters frysplastpåsarna i ett svep. Knör ner mixen av ärtor, ris och linser och plattar ut den så att den är ca 2 cm tjock. Lättar lite på påsen. Lyckades koka mina linser lite för länge så min smet är lite för geggig så jag vill verkligen att luften ska komma in i påsen.

bild (17)
Ugnen var betydligt varmare en 30 grader och fick svalna lite och när det var dax så la jag bara in påsarna och en termometer med lampan tänd och fläkten i ugnen fick vara på eftersom det var ganska sent när jag var klar och röran var lite för geggig för att vara perfekt och fläkten torkar ju upp det hela lite till. Har ju skippat vinäger i ärt- och grynblandningen men det kan man blanda i lite av för att snabbt sänka ph och förhindra andra aktörer från att växa till sig innan tempehsporerna kommit igång – men håller man kök, kärl och händer rena så brukar det inte vara nåt problem. Använder det själv endast under rötmånaden.

När vi vaknade så möttes vi av doften från tempeh som kommit igång: svanp, jord å nötigt. Ett litet skimmer av franska ostar återfinns också. Efter 1.5 dygn eller så är det klart. När små svarta prickar börjar synas. Eller kanske strax innan när alla ärtor och gryn är täckt av vitt mycel. Det känns också på plattorna eftersom de blivit kompakta av myceltillväxten.

Det här är inte mat som kan förvaras länge i rumstemperatur eller ens i kylskåp trots att det är både fermentering och svampsporer inblandade. Det krävs en frys och de behöver frysas snabbt utspridda i frysen så att tillväxten stannar av. Jag är inte särskilt förtjust i ammoniakdofterna som hör till övermogen tempeh hur mycket delikatess det än är i Indonesien. Däremot gillar jag att ha tempehbitar i frysen. De är fina i sex månader eller så.

Kommentera

