Spara vitt mögel från en fantastisk salumeri och hans småkorvar

Mina skåp för att lufttorka kött stod strömlösa mitt i sommaren och behövde en seriös städning innan de kunde startas upp igen i mitt nya hus – så nu oroar jag mig för vilket mögel som dominerar i skåpen. Min fina mögelnärvaro är ju störd i grunden. Lyckligtvis är åtgärden ganska enkel. Även om jag normalt förlitar mig på vildmögel och de sorter som förtätats kring min lufttorkning så är det bra att då och då fylla på floran med mögel man gillar. Smaker som känns relevanta. Om man fått små minisalamikorvar från en magisk salumeri i Rom så är det ett gyllene tillfälle att spara lite av hans mögel å föröka det och sprida ut det i skåpet och på köttet.

Processen är enkel. Uppkokat och avsvalnat vatten blandas med lite socker i en burk. Med en kniv så skrapas lite av det vita möglet ner i burken. Skruva på locket och skaka. Låt burken stå framme i rumstemperatur i tre dagar. Fyll på med lite socker dag 3 och ställ den på en sval plats där temperaturen ligger runt 15 grader. Efter 5-6 dagar så kan man sprida ut vätskan med goda mögelsporer. Spraya, måla eller dutta runt lite så att köttet som nyligen börjat torka får en dos. Klart. Och de fina smakerna från Rom lever vidare i mina lufttorkade köttbitar.

spara mögel från italienska småkorvar

5 responses to “Spara vitt mögel från en fantastisk salumeri och hans småkorvar

  1. Ville bara dela med mig! Jag fullkomligt älskar idén bakom denna blogg, följer den med stor glädje och ska idag göra de mjölksyrade gurkorna och majsen med sydamerikansk kryddning. Tack!

  2. Så roligt att höra! Glad jag blir. Majsen med sydamerikansk kryddning är stor favorit härhemma och är även populär hos dem som normalt är mjölksyrningsskeptiker.

  3. Nu är kallkokningen igång! Ska leta rätt på något spännande recept jag kan ägna dagen åt. Men jag har en fråga. Genomgående i dina inlägg ser jag uppmaningen att använda ekologiska/KRAV produkter. Det är såklart något bra, förutom att det kanske inte alltid finns tillgängligt. Behöver det vara ekologiskt för att det ska börja fermentera? Hittade ingen ekologisk majs och det bubblar på bra, hade jag bara tur?

    Tack på förhand

    • Blir alltid lika glad när kallkoket sätter igång! Grattis!
      Du hade nog tur. Men ibland går det. Det är ju en bra tid på året för grönsaker överhuvudtaget nu. Ibland räcker det med att några av grönsakerna är ekologiska. Eller vitlöken/kryddorna. Jag har nog testat alla kombinationer tror jag. Och har aldrig misslyckats om jag använt eko men flera gånger när jag helt saknat tillgång till eko. De mjölksyrebakterier vi har på händerna bidrar ju också till uppstarten men det känns vanskligt att bara lita på dem.

    • Utvecklade detta i ett blogginlägg. Bra fråga!

Kommentera

